Samochód wyposażony w turbosprężarkę potrafi dostarczyć dużo fun’u z jazdy, jak i pozwala wykonywać niektóre manewry na drodze w spod bezpieczniejszy np. wyprzedzanie. Można by tak wymieniać zalety tego cudownego wynalazku, jakim jest turbina jednak ma ona swoje wady. Główną z nich jest eksploatacja. W przypadku nowego auta na gwarancji możemy spać spokojnie. A co gdy kupujemy używane auto wyposażone w turbosprężarkę albo posiadamy ją w obecnym i w „najlepszym” w danym czasie momencie się uszkodzi ?
Pozostają 2 opcje:

Zakupić nową Turbosprężarkę
Kupno nowej turbosprężarki może okazać się sporym wydatkiem w naszym budżecie domowym. Ceny turbosprężarek wahają się od kilkuset złotych do nawet parunastu tysięcy. Wszystko zależy od modelu auta oraz modelu turbiny. Przy doborze nowej turbiny warto zdemontować starą w celu odczytania dokładnego modelu. Dzięki temu będziemy pewni, że nowa część jest w 100% pasująca do naszego pojazdu. Jeżeli jednak cena przekracza założony budżet lub stosunek ceny samochodu do nowej turbiny jest zbyt wysoki, pozostaje nam 2 opcja.

Regeneracja Turbiny
Zdecydowałeś się na tańszą opcję. Super zawsze to parę groszy więcej trafia do kieszeni. Jednak aby nasza turbinka po zregenerowaniu działa jak kiedyś musimy oddać ją w fachowe ręce. Branża mechaników jest dosyć specyficzna. Nie rzadko słyszymy o próbach wyłudzeń wymiany części, płaceniu za oryginał i wstawianiu tańszych zamienników, czy też podmienianiu części sprawnych na nowe niepotrzebne. Jak się przed tym ustrzec ?
W przypadku regeneracji turbin istnieje kilka elementów, na które możemy zwrócić uwagę. Jednym z wazniejszych czynnikow : są czesci jakich uzjemy podczas regeneracji , park maszynowy + doswiadczenie zakladu regenerujacego. Każda Turbina przed regeneracją musi zostać poddana starannej weryfikacji , pomiarów czesci tak zeby zgadzaly się ze specyfikacyja wartosci nominalnych następnie , warsztat trudniący się w regeneracji turbin po sprawdzeniu wszystkiego daje informację zwrotną o kosztach zregenerowania turbosprężarki.
Wykorzystuje się do niego specjalistyczne maszyny, które potrafią wytwarzać ponad 120 tysięcy obrotów na minutę. Ma to na celu odtworzenie warunków pracy w pojeździe. Dobry warsztat trudniący się w regeneracji turbin po sprawdzeniu wszystkiego daje informację zwrotną o kosztach zregenerowania turbosprężarki. Tutaj warto zapytać się, czy będą to zamienniki wysokiej klasy czy niskiej jakości podróbki. Pamiętajmy, że żywotność tych tańszych podzespołów jest dużo słabsza a godzina robocza warsztatu naliczana jest niezależnie od rodzaju części 😉 Czasem lepiej dołożyć kilka groszy, żeby w przyszłości nie mieć problemu.
Po dokładnym oczyszczeniu turbosprężarki i wymianie potrzebnych elementów , trzeba doważyc zespol wirujacy , dowazenie zblizone jest do predkosci które panuje w samochodzie i dochodzi nawet do 200tys obr/min . Po zlożeniu turbosprezarki w calosc powinna być ona ustawiona na maszynie do kalibracji zmiennej geometrii ( jeżeli turbina ja posiada ) tak aby przeplyw spalin na samochodzie był taki sam jak w specyfikacji orginalnej turbosprężarki .
Po prawidłowej regeneracji każdy ceniący się zakład wydaje protokoly z dowazania i z ustawienia turbiny klientowi , tak aby klient miał pewność , ze turbina zostala naprawiona zgodnie ze sztuka .
W większych miastach nie powinno być problemu ze znalezieniem w Google czy np. Facebooku osób, które specjalizują się w tym, pamiętajmy tylko o odpowiednim zweryfikowaniem czy wszystkie prace przebiegają prawidłowo.

Myślę, że wszystko rozbija się tutaj o budżet jakim się dysponuje. Jeżeli ktoś chce ,,po kosztach” to oczywiste, że pójdzie w regeneracje
Ja uważam, że wymiana to lepszy pomysł niż regeneracja. Nigdy u siebie nie regenerowałem turbiny.
Wszystko zależy od warsztatu. Osobiście regenerowałem i wymieniałem turbinki w swoich samochodach i różnicy po za tymi w portfelu nie widziałem 😉
Nie każdego stać, a i są modele turbin które są ciężko dostępne na rynku.
Moim zdaniem lepiej jednak kupić nową turbinę.
Ostatnio oglądałem jakiś reportaż odnośnie regeneracji turbosprężarek i powiem szczerze że może warto dać starą sprężarkę do regeneracji ? bo nie co się oszukiwać czasami taka sprężarka z regeneracji może wrócić na bardziej trwałych podzespołach niż nowa oryginalna turbosprężarka.